CZ návody V-Ray 5 for SketchUp

© Nookta

Volumetric Environment (mlha a atmosféra)

V sekci Volumetric Environment lze nastavovat mlhu a efekty vzduchu, které se nejvíce projevují při širším záběru scény.
Můžete zde také nastavovat parametry Aerial Perspective, což je atmosférický efekt způsobující, že objekty v dálce jsou lehce zamlžené. Tento efekt funguje nejlépe s V-Ray Sun.
Environment Fog je efekt vytvářející volumetrickou mlhu nebo prašnost ovzduší.

||V-Ray Asset Editor|| > Settings > Environment

Parametry

Type – Zde si můžete vybrat efekt, který bude použit ve scéně.

  • Aerial Perspective - Simuluje zamlžení objektů v dálce. Barevnost tohoto efektu závisí na V-Ray Sun.
  • Environment Fog - Simuluje mlhu nebo prašnost ovzduší. Láme světlo ze všech světelných zdrojů ve scéně.

Podmenu Aerial Perspective

Sun – výběr objektu Sun, který se má použit pro výpočet atmosférického efektu.
Visibility Range – rozsah viditelnosti. Zde určujete vzdálenost v metrech, ve které mlha pohltí 90% světla pocházejícího z objektů umístěných za ní. Při nižších hodnotách je mlha hustší, než při vyšších.
Atmosphere Height – zde můžete určit výšku atmosférické vrstvy v metrech. Nízké hodnoty mohou být použity pro umělecké efekty. Inscattered Light Intensity – Kontroluje množství slunečního světla rozptýleného atmosférickým efektem. Defaultní hodnota je 1.0 a je v podstatě fyzikálně správně. Jakékoliv nižší nebo vyšší hodnoty už vytváří spíše umělečtější efekt.
Light Multiplier – .
Filter Color – Tato barva ovlivňuje barvu nerozptýleného světla.
Affect Environment – Když zapnete tuto funkci, atmosférický efekt se použije pouze na paprscích, které naráží na nějaký objekt a ne na paprsky narážející na nebe. Funkci doporučujeme zapínat pouze pro vytvořené nějakého uměleckého efektu a to především v kombinaci s nízkou výškou atmosférické vrstvy.
Affect Background – Zde můžete určit, jestli se efekt aplikuje i na paprsky, které narazí do zvoleného pozadí (pokud je pozadí jiné než VRaySky). Normálně by měla být tato funkce vypnutá, ale lze s ní dosáhnout zajímavých uměleckých efektů.

Příklad: Visibility Distance

Vzdálenost je 20000m

Vzdálenost je 100000m

Příklad: Atmosphere Height

Výška atmosférické vrstvy je 20000m

Výška atmosférické vrstvy je 60000m

Příklad: Affect Environment

Efekt Aerial Perspective je úplně vypnutý.

Efekt Aerial Perspective je zapnutý a Affect Environment je vypnuto. Barva stínů od oblohy a slunce nejsou ovlivněny atmosférickým efektem.

Efekty Aerial Perspective a Affect Environment jsou zapnuté. Zamlžení blokuje světlo z oblohy a slunce.

Podmenu Environment Fog

Color – zde nastavujete, jakou barvu bude mít mlha, když ji nasvítí světelné zdroje ze scény..
Emission – zapíná vnitřní vyzařování mlhy. Mlha může lehce svítit.
Emission Multiplier - násobitel barvy záření z mlhy.
Distance – zde upravujeme hustotu mlhy. Vyšší hodnoty vytváří průhlednější mlhu a nižší hodnoty ji zhušťují.
Height – zde se nastavuje, od jaké výšky směrem dolů se bude mlha vytvářet.

Scatter GI – zapíná/vypíná rozptyl paprsků globální iluminace. Tento výpočet může být velice pomalý, proto jej dobře zvažte.
Scatter Bounces – zde můžete ovlivnit počet paprsků GI, které budou rozptýleny a korektně spočítány uvnitř mlhy.

Affect Camera Rays – Zde můžete nastavit, jestli bude mlha viditelná pro kameru.
Affect Background - Když je tato funkce vypnutá, pozadí nebude překryto mlhou.
Affect Secondary Rays – Zde můžete určit, jestli bude mlha ovlivňovat stíny, GI, odrazivost a průhlednost.

Affected by Lights
Pokud potřebujete, aby je některá světla ovlivňovala barevnost mlhy a jiná zase třeba jen objekty v mlze, zde můžete vliv na mlhu nastavit podrobněji.

  • All Lights - Všechna světla ve scéně budou ovlivňovat mlhu.
  • No Lights - Žádná světla ve scéně nebudou ovlivňovat mlhu.
  • Selected Lights - Pouze vybraná světla ze seznamu budou ovlivňovat mlhu.