CZ návody V-Ray 5 for SketchUp

© Nookta

Proxy Mesh

Proxy Mesh se používá pro naimportování geometrie z externích souborů při výpočtu renderingu. Při práci ve SketchUpu tedy není tato geometrie přímo ve scéně a nezabírá paměť a jiné. Díky tomu můžete vyrenderovat scény s miliony polygonů, které by SketchUp normálně nebyl schopen pojmout a zpracovávat.

Tlačítka pro import a export proxy

Tlačítka v toolbaru

Položky v menu

Export objektu do proxy souboru

Při vytváření proxy souborů se geometrie objektů exportuje do speciálního formátu .vrmesh, který obsahuje veškeré informace o objektu, které jsou potřeba k jeho vyrenderování. Geometrie objektu je zde rozdělena na části kvůli zjednodušení přístupu, ale soubor zároveň obsahuje i jakousi náhledovou síť, která se zobrazuje v náhledovém okně.

Je důležité si uvědomit, že proxy objekt je ve formátu připraven k renderu, nelze zde už provádět nějaké rozsáhlejší úpravy. Pokud je potřebujete přesto udělat, musíte upravit původní objekt a poté jej opět vyexportovat jako proxy.

Pro vytvoření proxy souboru, vyberte kliknutím skupinu nebo komponentu, které chcete exportovat a klikněte na tlačítko Export Proxy. Objeví se dialogové okno s nastavením.

File Path - Zde si zvolíte název souboru.

Preview Type - Výběr metody vygenerování náhledu na proxy objekt.

  • Face Skipping - Nejrychlejší metoda zobrazující síť s vynechanými polygony.
  • Refined Clustering - Lehce pomalejší, ale za to nejkvalitnější náhled z těchto tří metod metod.
  • Vertex Clustering - Rychlá metofa generující celkem přesný náhledový objekt.

Faces in Preview - Zde is můžete určit, kolik polygonů bude reprezentovat objekt v náhledu při práci.

Overwrite Existing File - Když je tato funkce zapnutá, V-Ray automaticky přepíše již existující .vrmesh soubor s proxy objektem.

Replace Object with Proxy - Zde si zvolte název souboru.

Export - Tímto tlačítkem potvrdíte své volby a vytvoří se soubor proxy s příponou .vrmesh do vámi zvolené složky.

Import objektu z proxy souboru

Pro naimportování proxy objektu do scény musíte kliknout na tlačítko Import V-Ray Proxy a vybrat si soubor s příponou .vrmesh. Jakmile je proxy naimportována ve scéně, musíte jí znovu přidělit materiály přes Editor materiálů.

Parametry

File - Určení proxy souboru.

Preview Type - Výběr metody vygenerování náhledu na proxy objekt.

  • Proxy preview - Ve scéně se zobrazí náhled původního objektu s chybějícími polygony.
  • Whole Mesh - Ve scéně se zobrazí kompletní objekt, takže nebude na první pohled znatelné, že to je proxy. Tato volba se však nedoporučuje, neboť pak užití proxy objektu pozbývá smyslu. V tomto případě se totiž musí stejně zobrazovat a počítat kompletní geometrie objektu.
  • Bounding Box - Náhledy objektů budou reprezentovány krychlemi.
  • Point (origin) - Náhledy objektů budou vypadat jako drátěná krychle s počátečním podem označeným osovým křížem.
  • Custom Preview - Tato možnost dovoluje používat stejný náhled pro pozměněné proxy objekty.

Materials

Materials – Když je tato funkce zapnutá, původní materiály proxy souboru jsou ignorovány a namísto nich se používají materiály v tomto seznamu.

Když je proxy uložena jako soubor .vrmat, oba její zdrojové soubory (.vrmesh nebo .abc) a jejich referenční soubory k materiálům (textury, bitmapy), se ukládají do podsložky s názvem Maps.

Animation

Offset - Posune začátek animace o daný počet snímků. Je zde možno použít kladné i záporné číslo, podle toho, jestli chcete začít animaci dříve, či později. Přednastavená hodnota je 0.0, což znamená, že animace začíná na prvním dostupném snímku.

Playback Type - Zde se určuje chování přehrávání animace.

  • Loop - Animace se přehrává ve smyčce.
  • Once - Animace se přehraje jednou.
  • Ping-pong - Animace se přehrává ve smyčce, ale pozpátku..

Playback Speed - Rychlost přehrávání animace. Hodnota 1.0 znamená normální rychlost animace, hodnota 2.0 dvojnásobnou rychlost animace, hodnota 0.5 znamená poloviční rychlost animace. Pokud zde vložíte záporné číslo, animace se bude přehrávat pozpátku.

Soubory typu .vrmesh

objekty jsou do proxy exportovány ve speciálním souborovém formátu s příponoui .vrmesh. Takovéto soubory obsahují veškeré informace o geometrii objektu, včerně textur, material ID, voleb vyhlazování objektů, normál....ve zkratce všech informací, které jsou třeba pro správné zobrazení již nastaveného nachystaného objektu. Soubor navíc také obsahuje informaci o tom, jak se má taková proxy následně zobrat potom, co je nahrána do scény.

Je důležité mít na paměti, že takto nachystaná proxy je už připravena přímo k renderování a neočekává se, že by se do ní ještě nějak zasahovalo. Do animací je tedy možné proxy měnit pouze pozici a orientaci v prostoru. Nikoliv její jiné parametry.

Poznámky

  • Pokud potřebujete vytvořit několik proxy objektů v jednom souboru .vrmesh, je lepší z nich udělat skupiny. Ušetříte tím paměť a čas.
  • Výsledný soubor .vrmesh lze použít i v jiných V-Ray. Např. V-Ray pro 3ds Max, V-Ray pro Maya, V-Ray pro Softimage a samostatné verzi V-Ray.
  • Deformační mapa není pro soubory proxy podporována.