CZ návody V-Ray 5 for SketchUp

© Nookta

V-Ray Sphere Light

V-Ray Sphere Light je nástroj pro vkládání fyzikálně korektních zdrojů V-Ray světel do scény. Toto světlo se označuje jako kulovité - vyzařuje světlo z plochy koule směrem ven od jejího povrchu.

Nástrojová lišta V-Ray Lights > Sphere Light

Menu Extensions > V-Ray > V-Ray Lights > Sphere Light

Asset Editor

Parametry

Enabled – Zapíná a vypíná světlo. Světlo po vypnutí zůstane umístěno ve scéně, ale nesvítí na renderu.
Color – Zde si můžete určit barvu světla.
Intensity – Zde nastavujete sílu světla.
Units – Zde si určujete jednotky, ve kterých budete zadávat intenzitu světla. Používat správné jednotky a správně nastavit intenzitu je důležité například tehdy, když používáte fyzikální kameru (VRayPhysicalCamera). Světlo bere v potaz reálnou velikost scény a vypadá tedy správně. Je tedy i důležité, zachovávat správné velikosti při modelování.

  • Default (Scalar) – Nastavujete intenzitu tzv. od ruky. Také barva světla je přesně ta, kterou jste si nastavili v poli Color.
  • Luminous Power (Lumens) – Celková intenzita vyzařování bude nastavena v lumenech. V tomto případě nezáleží na velikosti světla. Typická 100W žárovka má přibližně 1500 lumenů.
  • Luminance (lm/m^2/sr) – Viditelný svítící povrch je v tomto případě měřen v lumenech na metr čtverečný na steradián. Což je v podstatě výkon světla na jednotku prostorového úhlu. V tomto případě tedy záleží na velikosti světelného zdroje.
  • Radiant Power (W) – celkové vyzářené světlo měřeno ve wattech. Takto nastavovaná intenzita světla nezáleží na jeho velikosti. Pozor, toto není stejná hodnota jako příkon žárovky určovaný ve wattech. Typická 100W žárovka emituje pouze asi 2 až 3W světla.
  • Radiance (W/m^2/sr) – Zde opět nastavujeme výkon světla na jeho jednotku prostorového úhlu. Záleží tedy na velikosti světelného objektu.
Size - zde je možno určit přesný průměr koule v palcích.

Options (možnosti nastavení)

Invisible – Když je tato funkce zapnutá, na renderu není vidět světelný zdroj, ale světlo jím vyzářené ano. Světelný zdroj nebude vidět napřímo z kamery nebo skrz objekty s refrakcí, ale bude vidět v odrazech. Pokud chcete vypnout jeho viditelnost i v odrazech, musíte přejít k nastavení parametru Affect Reflections a Affect Specular.
No Decay - Intenzita světla je nepřímo úměrná druhé mocnině vzdálenosti od světla (povrchy, které jsou dále od zdroje světla, jsou osvětleny méně než povrchy, které jsou blíže světlu). Je-li tato možnost povolena, intenzita se se vzdáleností neklesá.
Shadows – Když je tato funkce zapnutá, světlo vytváří stíny. Pro speciální případy lze stínění vypnout.
Double Sided – Když je tato funkce zapnutá, světlo svítí z obou stran roviny.
Affect Diffuse – Když je tato funkce zapnutá, světlo bude ovlivňovat difuzní barvu osvětleného povrchu. Což je fyzikálně správné.
Affect Specular – Když je tato funkce zapnutá, světlo bude ovlivňovat odlesk na osvíceném povrchu. Toto chování je fyzikálně v pořádku.
Affect Reflections – Když je tato funkce zapnutá, světlo lze vidět v odrazech na okolních materiálech.
Caustic Subdivs – Tuto hodnotu používá V-Ray pro výpočet kaustiky od tohoto světla. Nižší hodnoty vytváří na renderu šum, ale počítají se rychle. Vyšší hodnoty výsledek vyhlazují, ale prodlužují renderovací čas.

Příklad: parametr Size

Na následujícím příkladu je vidět, že velikost koule ovlivňuje také sílu jejího svícení.

Sphere Size = 10

Sphere Size = 20

Sphere Size = 30