CZ návody V-Ray 5 for SketchUp

© Nookta

Renderovací okno V-Ray Frame Buffer

V-Ray Frame Buffer (VFB 2) je druhou generací virtuálního renderovacího okna.
Nové VFB není pouze náhledovým oknem, ale disponuje také nástroji pro modifikaci scény po vyrenderování (mixování světel a kompozice vrstev) a poskytuje tak vyšší úroveň postprodukčních nastavení.

  • Náhled obrázku:
    Načte kanály renderových prvků pomocí rozbalovacího seznamu;
    Pracuje s korekcemi zobrazení;
    Načítá různé formáty souborů o hloubce 8 bitů a 32 bitů, včetně V-Ray souborů s možností pokračování;
    Možnost porovnávání obrazu mezi 2 nebo 4 rendery;
  • Správa obrázku:
    Uchovává renderovaný obraz ve plném 32bitovém formátu;
    Může ukládat historii renderovaných obrázků s jejich korekcemi po renderování;
    Může uložit upravený výstup do různých obrazových formátů;
  • Editace a následné úpravy obrázku:
    Přidávání barevných korekcí k renderovanému obrázku a jeho prvkům;
    Kompoziting vrstev od jednoduchého workflow k odstranění pozadí po pokročilejší postupy;
    Nastavení LightMix pro úpravu osvětlení scény po renderování obrázku;
  • Editace scény:
    Upravuje skutečné hodnoty světel tím, že přenáší aktualizovanou intenzitu a barvu z režimu LightMix;
  • Správa renderování:
    Ovládání odstranění šumu (Denoiser);
    Ovládání renderování vybrané oblasti, testovací rozlišení;
    Umožňuje výběr pořadí, ve kterém jsou segmenty (buckets) vykreslovány.

Jak spustit V-Ray Frame Buffer

||V-Ray Toolbar|| > VFB button
případně ||V-Ray Asset Editor|| > Open V-Ray Frame Buffer

VFB menu

Menu File

  • Save current channel – Saves the currently loaded channel to an image file format.
  • Save all image channels to separate files – Saves all the render elements to separate files.
  • Save all image channels to a single file – Saves the image to a multi-channel EXR or .vrimg file.
  • Load image – Opens an image file from disk to be previewed in the V-Ray Frame Buffer.

Menu Render

  • Start interactive rendering – Starts Interactive Rendering.
  • Abort rendering – Stops the current rendering.
  • Render – Starts Production Rendering.

Menu Image

  • Follow mouse – Renders the closest bucket found to the mouse pointer, when using the bucket image sampler. If the progressive sampler is used, V-Ray samples the closest pixels to the mouse pointer.
  • Copy current channel to clipboard – Copies the current channel to the clipboard.
  • Clear image – Clears the contents of the frame buffer. This is useful when starting a new render to prevent confusion with the previous image.

Menu Render

  • Display color space – Specifies the color space, in which the image is displayed:
    None – Does not specify a color space;
    sRGB – Displays the image in sRGB color space;
    OCIO – Displays the image in a color space loaded from an OCIO configuration file;
    ICC – Displays the image in a color space loaded from an ICC configuration file;
    Gamma 2.2 – Displays the image in Gamma 2.2 color space.
  • Zoom VFB – Zooms in/out the rendered image in the VFB:
    Zoom 50% – Zooms out to 50%;
    Zoom 100% – Zooms to 100%. Alternatively, double-click in the VFB with the left mouse button;
    Zoom 150% – Zooms in to 150%.
    Zoom to fit – Zooms in or out so to position the image properly within the V-Ray Frame Buffer.
  • Channels – Chooses which channels to display:
    View red channel – Displays the red channel;
    View green channel – Displays the green channel;
    View blue channel – Displays the blue channel;
    Switch to alpha channel – Displays the alpha channel;
    Monochromatic mode – Displays the image in monochromatic mode.
  • Color clamping – Opens the color clamping submenu options:
    Force color clamping – Forces color clamping;
    View clamped colors – Displays the clamped colors.
  • Use pixel aspect – Enables visualization of the pixel aspect ratio.
  • Stereo – Enables stereoscopic preview. You can view the image in stereo in red/cyan or green/magenta.

Menu Options

  • VFB settings – Opens the VFB Settings window where you can adjust settings for Render View, Render Region, History, and Layers.

Přehled ikon

This dropdown gives access to render elements rendered for the scene. The selected render element is displayed in the VFB. By default, the RGB color and Alpha render elements are available. Any additional render elements that have been added to the scene also appear in the drop-down.
Displays the coordinates of the mouse pointer.
Specifies the sampled area size. Click on the arrow to open a context menu with the available sampled area sizes: 1x1, 3x3, 5x5, and 7x7.
Specifies whether color and display corrections are applied (RGB) or not (Raw) when showing the sampled pixel values at the current mouse pointer position.
Displays the RGB pixel values at the current mouse pointer position before applying any color corrections.
Specifies RGB values. Click on the arrow to open a context menu with the available option.
  • None – Does not specify the RGB value.
  • HSV – Specifies the Hue, Saturation, and Value of the pixel under the current mouse position.
  • Web – Specifies the HEX of the pixel under the current mouse position.
  • 8bit – Specifies the 8bit color palette of the pixel under the current mouse position.
Displays the Hue, Saturation, and Value of the pixel under the current mouse position when HSV is selected.
Displays the HEX of the pixel under the current mouse position when Web is selected.
Displays the 8bit color palette of the pixel under the current mouse position when 8bit is selected.
Locks the mouse pointer coordinates and displays information for the selected pixel.
Shows corrected colors.
Shows the V-Ray log.
Displays the Alpha channel.
Saves the image to disk. Press and hold the icon to bring up the submenu:
  • Save current channel – Saves the current channel to an image file format;
  • Save all image channels to separate files – Saves all the render elements into separate files;
  • Save all image channels to single file – Saves the image into a single multi-channel EXR or .vrimg file.
Clears the contents of the frame buffer. This is useful when starting a new render to prevent confusion with the previous image.
Renders the closest bucket found to the mouse pointer, when using the bucket image sampler. If the progressive sampler is used, V-Ray samples the closest pixels to the mouse pointer. With this option enabled, you can right-click on the image and select Lock bucket starting point to lock the bucket (or sampling) starting point.
Allows you to render regions in the VFB. See the Render Region section for more information.
Starts Interactive Rendering.
Stops the current rendering.
Starts Production Rendering.

Historie renderovaných obrázků

V historii renderovaných obrázků si můžete prohlíže dříve spočítané obrázky, ukládat je a porovnávat je mezi sebou. Jednotlivé obrázky v historii jsou dočasně uloženy v počítači v 32bitovém formátu .vrimg v umístění dříve určeném uživatelem.


Saves the current image from the VFB to the render history. The image is placed at the top of the render history list.
Enables or disables image A/B vertical comparison. Select images A and B from the render history.
Enables or disables image A/B horizontal comparison. Select images A and B from the render history.
Enables or disables image A/B/C/D comparison. Select images A, B, C, and D from the render history.
Loads the selected image from the render history to the VFB.
Removes the selected image from the render history.
A search field where you can filter the images based on the scene's paths and notes.


Klávesy 1 až 9 lze používat pro rychlé přepínání mezi prvními devíti obrázky uloženými v historii.
Pravým kliknutím na obrázek v historii vyvoláte okno s následujícími možnostmi:

  • Edit comment - k obrázku můžete přidat vlastní komentář, který se zobrazí ve sloupci Details.
  • Set A - Nastaví zvolený obrázek jako obrázek A pro funkci porovnávání.
  • Set B - Nastaví zvolený obrázek jako obrázek B pro funkci porovnávání.
  • Load to VFB - Načte obrázek z historie do renderovacího okna. Lze také použít dvojklik na obrázek v historii.
  • Delete - Vymaže zvolený obrázek z historie. Ten se pak přemístí do Odpadkového koše Windows, takže jej v případě nouze můžete obnovit.
  • Load Layers - Načte vrstvy zvoleného obrázku.
  • Load V-Ray settings - Načte nastavení V-Ray použité pro rendering daného obrázku.
  • Compare V-Ray settings - Otevře dialogové okno porovnávání nastavení renderingu jednotlivých obrázků.
  • Open scene - Otevře renderovanou scénu ve viewportu. Tato funkce funguje, dokud se nezmění cesta k projektu, ze kterého byl obrázek vyrenderován.
  • Copy scene path - Zkopíruje celou adresu (cestu) scény, ze které byl vyrenderován daný obrázek.
  • Reload History - Znovu načte seznam obrázků v historii, což se může hodit, pokud jste například upravili složku s obrázky mimo SketchUp přímo v počítači.

Vrstvy (Layers)

The New V-Ray Frame Buffer includes a suite of color corrections and tools for adjusting the image. The tools are added as layers and displayed in a layer tree. You can enable or disable a particular tool using the visibility icon () to the left of its name.

Creates a layer. Multiple layers of the same type can be added.
  • Folder – Allows grouping multiple layers;
  • Background – Adds a background color correction layer;
  • Render Element – Selects a render element from your image that you can use in compositing. This is only available when the Source layer is set to Composite;
  • Constant – Adds a solid color that can be used to achieve an effect on another layer (for example to multiply by the constant);
  • Exposure – Adds an Exposure color correction layer;
  • White Balance – Adds a White Balance color correction layer;
  • Hue/Saturation – Adds a Hue/Saturation color correction layer;
  • Color Balance – Adds a Color Balance color correction layer;
  • Curves – Adds a Curves color correction layer;
  • Lookup Table – A Lookup Table layer allows loading a LUT file for color transformations;
  • Filmic Tonemap – Contains different types of mapping curves and gamma corrections. Also allows selection of a color space.
Deletes the selected layer(s).
Saves a layer tree preset.
Loads a layer tree preset.
Quick access to custom layer presets. You must set the path to it in the VFB Settings.
Undo create layer.
Redo create layer.

Statistika (Stats)

The Stats section provides track reports about the scene, the engine, the devices, the performance, and the memory.
Memory tracking is always enabled and there is no need for configuration.
The Progress Window in the new VFB is another way to open the Memory tracking.

VFB klávesové zkratky


Tlačítko myši

popis

CTRL+levý klik, CTRL+pravý klik

přiblížení/oddálení

kolečko myši

přiblížení/oddálení

dvojklik levým tlačítkem

Zoom na 100%

pravý klik

Zobrazí okno s informacemi o konkrétním pixelu renderovaného obrázku, na který kliknete pravým tlačítkem myši.

Stisk a tažení prostředním tlačítkem myši (kolečkem)

Posun pohledu (nástroj ručička)

Shift+Levý klik+tažení (pouze v interaktivním módu)

Otočení pohledu kamery.

CTRL+levý klik+tažení (pouze v interaktivním módu)

Posun pohledu z kamery.

Shift + rolování kolečkem myši (pouze v interaktivním módu)

přiblížení a oddálení pohledu kamery

Klávesa

Popis

+ / -

Přiblížení/Oddálení

*

Zoom na 100%

Šipky na klávesnici

Posun pohledu vlevo, vpravo, nahoru a dolů

Render Region

Region rendering can be used in both Interactive and Production modes to isolate only part of the frame for rendering. Usually, when a render region is used, you would like to save the whole frame instead of the region only.
When saving single-channel .exr files, the render region is ignored and a full frame is always saved. This applies when saving the .exr through VFB.
Saving .exr files, using the Render Output option of the Asset Editor, writes just the render region data in the file by default. The rest of the frame is rendered black.
Saving .exr files from VFB > Save all image channels to single file saves the render region on top of the previously rendered frame.