CZ návody V-Ray 5 for SketchUp

© Nookta

V-Ray Proxy Scene| VRayScene

Proxy Scene je funkce vytvářející soubory formátu .vrscene, které umožňují přenos celých scén mezi jakýmikoliv programy používajícími V-Ray. Proxy scény obsahují veškeré informace o geometrii, materiálech a svícení. Naimportovanou proxy scénu lze měnit jen velmi málo a všechny její dostupné parametry lze najít v Asset Editoru v záložce Geometry.

Tlačítka pro import a export proxy

Tlačítka v toolbaru

Položky v menu

Export V-Ray scény přes Asset Editor

You can export either the whole scene or a selection of objects as a .vrscene file.
Exporting multiple objects as a .vrscene proxy is possible only when they are grouped together or included into a single component.

To export the whole scene, open the Asset Editor, left-click on the arrow in the lower left corner of the render button (), and press the Export V-Ray Scene File button (). Another way is from the Extensions menu.
File Path – The name of the file. The file is saved in a custom folder, specified by pressing the Save File icon on the right.
Strip Paths – When enabled, all file paths of the assets in the vrscene are stripped down to file names. Conversion of the paths from absolute to relative allows safe vrscene transfer, as long as its asset files are moved to the same directory.
Hex for Meshes – Compresses geometry data in binary form to reduce its size, so it is preserved without any chance of round off errors.
Hex for Transforms – Compresses object transformation data in binary form to reduce its size, so it is preserve without any chance of round off errors.
Export – Exports the .vrscene file to the specified folder.

Export V-Ray scény přes toolbar

You can export either the whole scene or a selection of objects as a .vrscene file.
Exporting multiple objects as a .vrscene proxy is possible only when they are grouped together or included into a single component.

To create a proxy through the V-Ray Objects Toolbar, select the group or component you want to export. The icon will remain inactive until an object in the scene is selected. When you select a group or component in the scene, the Export Proxy button will become active.
If you want to export a geometry selection, select the geometry and press the Export Proxy button. From the drop-down menu of the Mode option, choose Proxy Scene, and then press Export. Note that the geometry is exported together with its shaders and lightning.
Mode – Allows you to choose between Proxy Mesh (.vrmesh) and Proxy Scene (.vrscene) export. The addition of Proxy Scenes allows you to export a selection of geometry, lights, and special objects combined into a single proxy.
File Path – The name of the file. The file is saved in a custom folder, specified by pressing the Save File icon on the right.
Overwrite Existing File – When enabled, V-Ray automatically overwrites any existing file with the same name at the specified path.
Strip Paths – When enabled, all file paths of the assets in the vrscene are stripped down to file names. Conversion of the paths from absolute to relative allows safe vrscene transfer, as long as its asset files are moved to the same directory.
Replace Object with Proxy – If enabled, the source object is automatically replaced with its proxy version. Material assignments is preserved.
Export – Exports the .vrscene file to the specified folder.

Import V-Ray scény

The easiest way to import a V-Ray scene, is to click on the Import Proxy or V-Ray Scene button and to choose a .vrscene file from your computer.
V-Ray Next for Sketch Up allows you to import .vrscene files that are exported with any other V-Ray product.
Cameras and render settings are not imported from .vrscene files even if they are present in the files themselves.

Parametry

File Path - Určení proxy souboru.

Preview Type - Výběr metody vygenerování náhledu na proxy objekt.

  • Preview Faces - Ve scéně se zobrazí náhled naimportované scény s chybějícími polygony.
  • All Faces - Ve scéně se zobrazí kompletní scéna, takže nebude na první pohled znatelné, že to je proxy. Tato volba se však nedoporučuje, neboť pak užití proxy pozbývá smyslu. V tomto případě se totiž musí stejně zobrazovat a počítat kompletní geometrie všech objektů.
  • Bounding Box - Náhledy objektů budou reprezentovány krychlemi.
  • Point (origin) - Náhledy objektů budou vypadat jako drátěná krychle s počátečním podem označeným osovým křížem.
  • Custom Preview - Tato možnost dovoluje používat stejný náhled pro pozměněné proxy objekty.

Face Count - Nastavení počtu zobrazených polygonů, pokud je zvolená funkce Preview Faces.

Lights - Když je tato funkce zapnutá, světla z naimportované proxy scény budou osvětlovat scénu, do které jsou naimportovány.

Be aware that depending on the V-Ray scene details, using the All Faces preview type can put substantial load on your system.

Use Mtl Override – When enabled, the global Material Override option in the Render Settings overrides the .vrscene proxy assets. When disabled, the materials in the referenced scene are not affected by the Material Override option in the Render Settings.

Animation

Offset - Posune začátek animace o daný počet snímků. Je zde možno použít kladné i záporné číslo, podle toho, jestli chcete začít animaci dříve, či později. Přednastavená hodnota je 0.0, což znamená, že animace začíná na prvním dostupném snímku.

Playback Type - Zde se určuje chování přehrávání animace.

  • Loop - Animace se přehrává ve smyčce.
  • Once - Animace se přehraje jednou.
  • Ping-pong - Animace se přehrává ve smyčce, ale pozpátku..

Playback Speed - Rychlost přehrávání animace. Hodnota 1.0 znamená normální rychlost animace, hodnota 2.0 dvojnásobnou rychlost animace, hodnota 0.5 znamená poloviční rychlost animace. Pokud zde vložíte záporné číslo, animace se bude přehrávat pozpátku.

Start Frame - Zde si můžete zvolit počáteční snímek animace.

Animation Length - Zde si můžete zvolit počet snímků použitých pro animaci.

Poznámky

  • Pro správnou funkci proxy scén je třeba mít k dispozici také všechny externí soubory ve scéně použité. Mohou to být například obrázky, soubory s IES daty nebo proxy soubory typu .vrmesh.
  • Do V-Ray proxy scén se neukládají informace o kamerách a nastavení renderingu.
  • Soubory .vrscene cmohou být exportovány v menu Extensions > V-Ray > Export > Export VRScene File nebo v Asset editoru > Render > Export V-Ray Scene File.
  • SketchUp interně pracuje v jednotkách palcích, proto je ve všech naimportovaných scénách nastaveno, že 1 originální jednotka scény = 1 palec.