CZ návody V-Ray 5 for SketchUp

© Nookta

Denoiser (odšumění scén)

Denoiser dokáže odstranit šum z již vyrenderovaného obrázku, a tím jej trochu vyhladit.

Render bez použití denoiseru

Render po použití denoiseru

||V-Ray Asset Editor|| > Settings > Denoiser

Odšumovací algoritmy

V-Ray nabízí dva odšumovací enginy a to Default V-Ray denoiser a NVIDIA AI denoiser. Oba nabízí jiný odšumovací algoritmus, a tudíž i jiné výhody.

Default V-Ray denoiser - dokáže pracovat s CPU i GPU (AMD nebo NVIDIA). Aplikuje na všechny renderované elementy stejný výsledek, takže se doporučuje jej používat pro rendery s možností postprodukce. Navíc má i nástroj Denoiser Tool, který umí odšumovat i animace prolínáním snímků.

NVIDIA AI denoiser - denoiser od NVIDIA, který pracuje pouze s NVIDIA kartami, ale už je jedno, jestli byl render vypočítán za pomoci GPU nebo CPU. Tento algoritmus je ale rychlejš, ale je u něj možné, že výsledný odšumněný obrázek složený z několika renderovaných elementů může být jiný, než odšuměný RGB obrázek. Není také vhodný pro odšumění animací, protože nedokáže zachovat konzistentní odšumění a způsobuje flickering.

Parametry

Engine – zde si můžete vybrat mezi dvěma enginy, které jsou popsány výše.
Preset – zde jsou přednastavené typy odšumění:

  • Mild - Použije jemnější úroveň odšumění, než v Default.
  • Default - Aplikuje střední odšumění.
  • Strong - Silnější odšumění, než v Default.
  • Custom - Povolí zápis vlastních hodnot denoiseru.
Strength – určuje, jak silné odšumění bude denoiser používat.
Radius – určení velikost oblasti kolem pixelu, která bude odšuměna. Čím větší radius, tím větší odšumění bude aplikováno.
Mode – zde určujete, jak se bude odšuměný obrázek ukládat a zobrazovat ve V-Ray Frame Bufferu.
  • Only Render Elements - Při této volbě budou odšuměny všechny renderované elementy, ale výsledný obrázek nebude spočítán. Tuto volbu doporučujeme pro odšumění animací nebo sekvence obrázků v samostatně stojícím nástrojí Denoising Tool.
  • Hide Denoiser Channel - Kanál VRayDenoiser nebude k dispozici ve VFB a kanál effectsResult se vygeneruje společně s odšuměným obrázkem.
  • Show Denoiser Channel - Kanály VRayDenoiser a effectsResult budou k dispozici ve VFB.
tlačítko Update – Stisknutím tohoto tlačítka se znovu načte denoiser kanál bez nutnosti znovu renderovat obrázek.

Příklad: přednastavení denoiseru

Obrázek bez použití denoiseru

V-Ray Denoiser (Mild Preset)

V-Ray Denoiser (Default Preset)

V-Ray Denoiser (Strong Preset)

V-Ray Denoiser (vlastní Preset: strength: 5, radius: 10)

V-Ray Denoiser (vlastní Preset: strength:10, radius: 20)

Odšumování animací

Při odšumování animací se doporučuje použití nástroje Standalone Denoiser Tool. Narozdíl od denoiseru integrovaného v renderu V-Ray, dokáže samostatně stojící nástroj Denoiser Tool prolínat snímky animace a redukovat tím problikávání.
Pro odšumění sekvence obrázků ve vdenoise spusťte následující příkaz:

vdenoise -inputFile="path\to\sequence_????.ext

Otazníky zde nahrazují číslice v názvech obrázků v sekvenci.
Například, jmenují-li se obrázky v sekvenci anim_0001.exr, anim_0002.exr, atd. a jsou umístěny ve složce c:\renderoutput, celý příkaz by zněl následovně:

vdenoise -inputFile="c:\renderoutput\anim_????.exr

Po spuštění tohoto příkazu je sekvence nahrána snímek po snímku a je pro ni vytvořen výsledný odšuměný obrázek opět snímek po snímku.
Doporučená nastavení:
  • parametr Mode nastavit na only generate render elements.
  • používat Default V-Ray denoiser
  • Render output nastqavit na vrimg nebo vícevrstvý exr.