CZ návody V-Ray 5 for SketchUp

© Nookta

Podmenu Irradiance Map

Metoda výpočtu GI Irradiance map vytváří mapu se sadami bodů ve třech rozměrech a jejich vypočítaným osvětlením.

Menu Irradiance map se zobrazuje pouze tehdy, je-li tato metoda použita v primárních odrazech GI. V-Ray má také prohlížeč této mapy Irradiance Map Viewer, ve kterém si můžete mapu nejen prohlížet, ale také ji editovat.

Tento prohlížeč má svoji vlastní stránku s vysvětlením v sekci Utility k V-Ray.

||V-Ray Asset Editor|| > Settings > Global Illumination > Irradiance Map

Parametry Irradiance Map

Min Rate – Určuje rozlišení použité pro první část výpočtu (první pass). Hodnota 0 znamená, že rozlišení bude stejné jako finální zvolené rozlišení obrázku, což nutí irradiance mapu počítat podobně jako Brute force metodu. Hodnota -1 znamená, že první výpočet proběhne v polovičním rozlišení, než je finální obrázek, hodnota -2 znamená čtvrtinové rozlišení, atd. Tuto hodnotu je většinou dobré nechat v záporných číslech, aby se rychle spočítala velká jednolitá místa na obrázku (např. kus bílé stěny).
Max Rate – Zde určujete rozlišení posledního spočítaného passu. Hodnoty fungují stejně jako v předešlém Min Rate.
Subdivs – Zde určujete kvalitu jednotlivých vzorků GI. Nižší hodnoty zrychlují render, ale mohou vytvářet skvrnité výsledky. Vyšší hodnoty počítají jemnější obrázek. Pozn.: Tato hodnota není skutečným počtem odrazů, které se budou počítat. Skutečný počet je mocnina této hodnoty.
Interpolation – Počet GI vzorků, které budou použity k interpolaci nepřímého osvětlení pro každý bod. Vyšší hodnoty poněkud rozmazávají detaily, ale výsledek je pak hladší. Nižší hodnoty produkují kvalitnější detaily, ale může se stát, že render bude někde skvrnitý, a to především, je-li nastavení nízká hodnota Hemispheric Subdivs. Pozn.: Pokud používáte interpolované irradiační mapy (např. když je Mode nastaven na Animation (rendering)), V-Ray ve skutečnosti vynásobí tuto hodnotu číslem použitých iradiačních map. Pokud máte například Interpolative Samples nastaveno na 20 a Interpolation frames na 2, V-Ray bude počítat 100 vzorků interpolace. Tento postup se používá, aby se zabránilo rozmazání v porovnání s výpočtem jedné jediné irradiance mapy, i když to vcelku zpomaluje rendering. Pokud chcete rendering trochu zrychlit, hodnotu můžete snížit na 10 nebo 5.
Use Camera Path – Když je tato funkce zapnutá, V-Ray vypočítá GI vzorky po celé cestě kamery a ne jen v aktuálním pohledu. Tato funkce je dostupná pouze, když je v projektu nastavená animace.
Color Threshold – nastavení citlivosti algoritmu irradiance map na změny v nepřímém osvětlení. Vyšší hodnoty znamenají nižší citlivost a nižší hodnoty zase zvýšenou citlivost, což produkuje kvalitnější obrázky. Normal Threshold – nastavení citlivosti na změny v povrchových normálách a na malé detaily na površích. Vyšší hodnoty znamenají nižší citlivost a nižší hodnoty zase zvýšenou citlivost, což znamená pěknější výpočet malých zakřivení povrchu a jiných detailů.
Distance Threshold – nastavení citlivosti na vzdálenost mezi povrchy. Hodnota 0.0 znamená, že irradiance mapě nebude vůbec záležet na tom, jak daleko jsou objekty ve scéně od sebe. Jakékoliv vyšší hodnoty způsobují, že irradiance mapa bude přidávat více vzorků tam, kde jsou objekty blízko k sobě a mohly by tedy vznikat určitá prolnutí nebo špatně vypočítané hrany, apod.

Disk Caching (kešování Irradiance mapy pro pozdější využití)

Mode – výběr způsobu, jak iradiační mapu znovu používat:

  • Single frame – základní mód. Spočítá novou iradiační mapu pro každý snímek animace.
  • From file – Iradiační mapa je nahrávána ze souboru a používá se jedna a tatáž pro každý snímek animace.
  • Incremental add to current map – V-Ray použije iradiční mapu, která je právě v paměti počítače a spočítá trochu lépe místa, kde není dostatek detailů. Tento mód se hodí pro výpočet více úhlů pohledu na statickou scénu nebo pro průlet kamery.
Keep File – Při zapnutí iradiační mapa zůstane v paměti i po dokončení renderingu.
Save – Zde můžete uložit iradiační mapu jako soubor do počítače.
Auto-Save / File – Při zapnutí se iradiační mapa automaticky uloží do souboru. Pozn.: mapa se uloží hned, jakmile se spočítá, a ne až na konci renderingu. Cesta, kam se uloží automaticky ukládaná iradiační mapa.