CZ návody V-Ray 5 for SketchUp

© Nookta

Generic Coat

Coat – je vrstva materiálu Generic vytvářející odrazivou vrstvu podobnou laku.

Poznámka: Materiál se skládá z různých vrstev (materiálových kanálů), které lze přidávat postupně. Tento materiál můžete vytvářet i v takzvaném pokročilém módu (Advanced Options), kdy se vám zobrazí další užitečné parametry.

Coat (vrstva laku)

Dostupné pouze v pokročilém nastavení materiálu (Advanced mode).
Coat Amount – Tato funkce upravuje množství laku na povrchu materiálu. Hodnota 0.0 nepřidá žádný lak, a jakákoliv vyšší hodnota zvyšuje jeho množství.
Coat Color – Nastavení barvy laku. V této funkci lze použít i texturu.
Coat Glossiness – Tato funkce je dostupná, když je v Surface control nastaveno na možnost Use Glossiness. Upravuje ostrost odrazů v laku. Hodnota 1.0 znamená dokonalé odrazy podobné těm ve skle a jakékoliv nižší hodnoty odrazy rozmazávají.
Coat Roughness – Tato funkce je dostupná, když je Surface Control nastaveno na Use Roughness. Upravuje ostrost odrazů v laku. Hodnota 0.0 znamená dokonalé odrazy podobné těm ve skle a jakékoliv vyšší hodnoty odrazy rozmazávají.
Coat IOR – Zde můžete nastavit index lomu světla ve vrstvě laku.

Coat Bump (hrbolatost laku)

Dostupné pouze v pokročilém nastavení materiálu (Advanced mode).

Mode/Map – zde si můžete vybrat, jestli budete používat mapu hrbolatosti nebo normálovou mapu.

  • Bump Map – mapa hrbolatosti. Výpočet hrbolatosti na povrchu materiálu vznikne na základě obrázku ve stupních šedi. Bílá znamená výstupky a černá prohlubně.
  • Bump Texture Channel – Zde se většinou používá textura pro zakulacení hran.
  • Normal Map – normálová mapa. Zde se používá speciální obrázek v RGB barvách pro výpočet hrbolatosti povrchu. tento obrázek by měl být nastaven na Rendering Space (Linear).

Normal Map Type – tento parametr je k dispozici pouze tehdy, používáte-li pro výpočet hrbolatosti normálovou mapu.

  • Tangent Space – Používá pro výpočet směr os každého jednotlivého polygonu s přiřazeným materiálem.
  • Object Space – Používá pro výpočet směr os každého jednotlivého objektu s přiřazeným materiálem.
  • Screen Space – Používá pro výpočet plochou projekci kolmou ke směru kamery.
  • World Space – Používá pro výpočet hlavní osy celé scény.

Amount – Nastavení intenzity hrbolatosti.

Delta Scale – Zde si můžete vybrat velikost vzorkování textury použité pro výpočet bump mapy. Správnou hodnotu počítá V-Ray interně, ale zde ji můžete změnit.

Example: Coat Amount

Na následujícím příkladu lze vidět, jak ovlivňuje parametr Amount vzhled materiálu. Ve scéně je nastaven Reflection Glossiness na 0.76, Coat Glossiness na 1, Coat IOR na 2 a Coat Color je defaultní bílá.

Coat Amount = 0

Coat Amount = 0.25

Coat Amount = 0.5

Coat Amount = 0.75

Coat Amount = 1

Example: Coat Glossiness

Coat Glossiness upravuje ostrost odrazů v laku. V následujícím příkladu je Reflection Glossiness nastaveno na 0.76, Coat Amount na 1, Coat IOR na 2 a Coat Color je defaulní bílá. Povšimněte si, jak vyšší hodnoty Coat Glossiness vytváří pěkné ostré odrazy, zatímco nižší hodnoty odraz rozmazávají.

Coat Glossiness = 0

Coat Glossiness = 0.25

Coat Glossiness = 0.5

Coat Glossiness = 0.75

Coat Glossiness = 1