CZ návody V-Ray 5 for SketchUp

© Nookta

V-Ray Asset Editor (okno nastavení)

Asset Editor je místo, kde můžete vytvářet, ukládat a otevírat nastavení všech technologických celků V-Ray od materiálů přes geometrii až po světla a renderovací engine.

Jak spustit V-Ray Asset Editor

||V-Ray Toolbar|| > tlačítko Asset Editor

Extensions > V-Ray > Asset Editor

Funkce

Kategorie

Celý systém nastavení je rozdělený do kategorií podle technologických celků, které můžete najít jako ikony nahoře v Asset Editoru. Zleva doprava jsou to materiály, světla, geometrie, renderovací elementy a textury.
Přímo v dané kategorii můžete vytvořit asset kliknutím levého nebo pravého tlačítka, pokud je daná katgorie prázdná. Pokud v ní už jsou nějaké assety, levým klikem vyberete složku a pravým klikem otevřete seznam dostupných assetů. Tento seznam zůstane otevřený, pokud podržíte zároveň i klávesu Ctrl (Cmd).
Každá kategorie má nahoře řádek pro vyhledávání označen lupou a nápisem Search Scene, kterým můžete v dané kategorii vyhledávat assety. Pokud chcete označit více kategorií najednou, vybírejte další se stisklou klávesou Shift nebo Ctrl (Cmd).

Tlačítka

V dolní části editoru jsou umístěna tlačítka pro několik utilit:
Tlačítko Create Asset () otevře seznam všech assetů V-Ray přehledně rozdělený do kategorií, ze kterého můžete přidat cokoliv do scény. Stisknutím tlačítka Import Asset () otevřete okno procházení počítače a můžete přidat soubor .vrmat do knihoven V-Ray. Podobně funguje i uložení vytvořeného assetu do počítače pomocí tlačítka Save Asset to File (). Vytvořené assety lze smazat tlačítkem Delete Asset (). S klávesami Ctrl a Shift lze vybírat více assetů najednou. Také můžete smazat všechny nepoužité (do scény nepřiřazené) assety tlačítkem Purge Unused Assets ().

V pravém panelu Asset Editoru se nachází dvě navigační tlačítka:
Tlačítko Select Previous Asset () označí předchozí vybrané assety a tlačítko Up the Assets Hierarchy () posune výběr assetu o jeden nahoru v hierarchii.

Tlačítka knihovny přednastavených materiálů

V-Ray Material Library (ve starších verzích Preset Material Library) neboli Knihovna materiálů disponuje několika tlačítky ve spodní části Asset Editoru.
Tlačítko Import Asset File () přidá adresář, ve kterém se nachází vaše uložrené materiály.vrmats. Když načtete celou tuto složku, všechny materiály v ní obsažené se načtou do knihovny přednastavených materiálů jako assety.
Tlačítkem () můžete měnit náhled z řádků na sloupce. Tlačítkem () se můžete přepínat mezi mřížkovým a seznamnovým typem náhledu assetů.
Velikost náhledů můžete měnit tlačítky zoom in/out ().

Náhledové okno

Náhledové okno se nachází v pravém panelu Asset Editoru a okamžitě ukazuje všechny změny provedené ve vybraném assetu. Jedná se o rychlý náhled materiálů, textur a světel. Má několik možností nastavení, aby plně vyhovoval vašemu workflow.

Můžete například zapínat a vypínat překreslování stiskem tlačítka (/). Vzhledem k tomu, že náhledové okno se ve skutečnosti přerendrovává pokaždé, když něco změníte, vyžaduje nějakou výpočetní sílu počítače. Tlačítko Stop live preview přijde v takových situacích vhod. Jakmile zastavíte překreslování, máte k dispozici tlačítko Preview the asset once (). Tímto tlačítkem se náhledové okno přerenderuje s aktuálním nastavením assetu.
Pokud chcete používat živé překreslování náhledu, existují ještě další možnosti zmírnění využití výpočetní síly počítače. Můžete si například měnit rozlišení renderovaného náhledu na různé stupně kvality - 100% (1/1), což je nejvyšší kvalita, 50%(1/2), 25%(1/4) a 12.5% (1/8), což je nejhorší kvalita, ale za to nejvyšší rychlost náhledu.
Také si můžete vybrat, jestli se bude náhled počítat pomocí grafické karty nebo procesoru v rozbalovacím menu ().
U náhledů materiálů a textur si můžete vybrat z různých typů náhledových scén tlačítkem ().
Stiskem a tažením spodní linky náhledového okna se náhled zvětšuje a zmenšuje.
Připínáček () vlevo nahoře umožňuje uzamknout zobrazení náhledu pro zvolený asset, i když kliknete na jiný asset. Takový "připnutý" náhled lze pak zase odepnout stisknutím stejného tlačítka.
Kontextové menu každého slotu s barvou umožňuje také barvu kopírovat a vložit, popř. vrátit vše do defaultního nastavení díky možnosti Reset.

Barevná paleta

Barevná paletka V-Ray se zobrazí pokaždé, když kliknete na slot s možností vložit barvu. Je to klasický barevný manažer s možností nastavit barvu číselně v barevných profilech Screen (sRGB) a Rendering (RGB), s nastavením RGB hodnot, HSV hodnot a teploty barvy. V-Ray Color Picker automaticky převádí kelviny na RGB hodnoty a naopak, kdykoliv je to třeba.

Kliknutím levým tlačítkem na políčko Current lze uložit stávající barvu do palety. Případně tak lze učinit také klinutím pravým tlačítkem myši na prázdný slot v paletě.

Tlačítka renderingu

Tlačítko Render má ve svém rozbalovacím menu následující možnosti:

Renderuje aktuální pohled produkčním renderingem.
Zastaví spuštěný produkční rendering.
Spustí interaktivní rendering.
Zastaví interaktivní rendering.
Exportuje scénu do Chaos Cloud.
Exportuje soubor V-Ray Scene (.vrscene)

Tlačítka V-Ray Frame Buffer

K dispozici jsou následující tlačítka:

Otevírá V-Ray Frame Buffer.
Otevírá V-Ray Light Gen.
Otevírá prohlížeč Chaos Cosmos Browser.
Otevírá okno V-Ray log.
Otevírá V-Ray File Path Editor.
Otevírá Chaos Cloud Collaboration.