CZ návody V-Ray 5 for SketchUp

© Nookta

Override

Override Material je speciální materiál který může v odrazech nebo v průhlednostech vypadat jinak, než při přímé viditelnosti kamerou.

Parameters (základní nastavení)

Base Material - materiál, který se vyrenderuje při přímé viditelnosti kamerou.
Shadows - materiál, který V-Ray používá pro výpočet stínů od objektu, na kterém je aplikován.
Reflection - materiál, který se vyrenderuje při viditelnosti v odrazech.
Refraction - materiál, který se vyrenderuje při viditelnosti v průhlednostech.
GI - materiál, který bude použit pro výpočet GI.
Environment - materiál, který bude použit namísto textur prostředí použitých ve scéně.

Příklad: Použití GI materiálu

Na následujících obrázcích můžete vidět, jak ovlivňuje použití jiného GI materiálu vizualizaci. V první scéně jsou použity pouze dva obyčejné V-Ray materiály a ve druhé je jeden Base materiál a druhý GI materiál.

Podlaha s jednoduchým V-Ray materiálem

Podlaha s GI materiálem

Scéna obsahuje pouze čtvercovou místnost s dvěma okny, přes které proudí dovnitř světlo simulující slunce. Na podlaze je použitý V-Ray materiál s texturou v difuzní vrstvě. Zbytek scény - zdi, strop a konvičky - mají základní V-Ray materiál s difuzní barvou RGB 200,200,200.
Na prvním obrázku se globální iluminace postarala o to, aby se díky odrazům od podlahy zabarvily stěny, strop a konvičky lehce do hněda.
Na druhém obrázku už je ale na podlahu použit Override materiál, který sám o sobě obsahuje dva materiály. Jako základní materiál je v něm použitý opět materiál podlahy, ale do GI slotu byl vložen materiál stěn. To znamená, že se sice zobrazuje na renderu podlaha, ale odražené světlo se chová, jako by byla stejné barvy jako zbytek místnosti. Tím pádem se nebarví odražené světlo do hněda, ale zůstává světle šedé.

Příklad: Použití materiálu pro odrazy

Scéna použitá v následujícím příkladu je velice jednoduchá. Obsahuje čtyři kostky, světelný zdroj a prostředí studiového typu. Všechny kostky mají přiřazený Override materiál, ale je v něm zapnutá pouze základní vrstva neboli Base materiál.Když ale každé z kostek přiřadíme jiný Reflect materiál, V-Ray je při výpočtu použije, aby byly viditelné v odrazech, což je krásně vidět, protože ve scéně je odrazivé okolí a podlaha a dokonce i samotný Base materiál je odrazivý, takže v kostce napravo je vidět odraz prostřední kostky.

Render pouze s Base materiálem

Podlaha s Reflect materiálem

Příklad: Použití materiálu v průhlednostech

Na následujícím renderu jsme do Override materiálu každé kostky přidali ještě jeden materiál, a to Refract. To je materiál, který půjde vidět v průhlednostech.
Nyní má tedy kostka vlevo světle šedý Base materiál, červený Reflect materiál a světle modrý Refract materiál.
Kostka uprostřed má světle šedý Base materiál, zelený Reflect materiál a fialový Refract materiál.
A poslední kostka vpravo má světle šedý Base materiál, modrý Reflect materiál a žlutý Refract materiál.

Binding (propojení do SketchUpu)

Tato nastavení materiálu zapínají propojení V-Ray materiálu naodpovídající materiál ve SketchUpu.

Texture – Propojení textur. Změna textury ve V-Ray se projeví i na materiálu ve SketchUpu, a naopak.

Can Be Overriden – když je tato funkce zapnutá, je možno materiál přepsat funkcí Override material, kterou lze najít v nastavení rendereru, v menu Global Switches.