CZ návody V-Ray 5 for SketchUp

© Nookta

V-Ray SunLight

V-Ray Sun a V-Ray Sky jsou nástroje pro vkládání fyzikálně korektních zdrojů V-Ray světel do scény. Tyto světelné zdroje pracují společně a jsou určeny k simulaci přirozeného osvětlení scény z oblohy.

Asset Editor > Lights > SunLight

Main (hlavní parametry)

Custom Orientation

Custom Orientation – Zde si můžete nastavit vlastní směr slunečních paprsků.
Horizontal Angle – Zde určíte azimut (horizontální náklon).
Vertical Angle - Zde určíte vertikální náklon slunce.

Color and Intensity

Color – Tato funkce posune barvy světla k barvě zde nastavené.
Color Mode – Zde si můžete vybrat, jakým způsobem se bude míchat výše zmíněná barva s barvami slunce:

  • Filter – Natónuje barvu světla ze slunce barvou nastavenou v parametru Filter Color.
  • Direct – Nastaví barvu světla slunce přesně na tu barvu, která je nastavená ve Filter Color. Pak už nebude intenzita světla záviset na pozici V-Ray Sun, ale už jen na parametru Intensity Multiplier.
  • Override – Nastaví barvu světla slunce přesně na tu barvu, která je nastavená ve Filter Color. Intenzita světla však bude stále záviset na poloze V-Ray Sun.
Intensity Multiplier – zde můžete nastavit intenzitu VRaySun. Pokud se vám zdá v defaultním nastavení slunce příliš jasné, zde můžete jas snížit. Pro více informací přejděte do sekce Poznámky.
Size Multiplier – Ovlivňuje viditelnou velikost slunce na renderu včetně velikosti slunce v odrazech a také rozmazání stínů.

Sky

Sky Model – Zde si můžete vybrat model, který bude generovat VRaySky (nebe).

  • Preetham et al. – procedurální textura V-Ray Sky bude generována za pomoci metody Preetham et al..
  • CIE Clear – procedurální textura V-Ray Sky bude generována za pomoci metody CIE pro čisté nebe.
  • CIE Overcast – procedurální textura V-Ray Sky bude generována za pomoci metody CIE pro zatažené nebe.
  • Hosek et al. – procedurální textura V-Ray Sky bude generována za pomoci metody Hosek et al.
Horizon Illum. – zde můžete nastavit intenzitu osvícení horizontálních ploch v luxech.
Turbidity – tímto parametrem určujete množství prachu ve vzduchu, což ovlivňuje barvu slunečního světla a oblohy. Nižší hodnoty produkují čisté jasné nebe, zatímco vyšší hodnoty produkují oranžově zabarvené nebe, jako bývá například ve městech.
Ozone – tento parametr ovlivňuje barvu slunečního světla. Při nižších hodnotách je slunce spíše žluté a při vyšších získává modřejší nádech.

Ground Albedo

Albedo Color – nastavuje barvu země ve V-Ray Sun a Sky systému.
Blend Angle – Zde můžete ve stupních nastavit úhel, ve kterém se vytvoří přechod mezi horizontem a nebem. Hodnoty blízko k 0.0 vytváří ostřejší čáru horizontu a všší hodnoty ji postupně rozmazávají.
Horizon Offset – Zde můžete manuálně snížit čáru horizontu.

Options (možnosti nastavení)

Invisible – Když je tato funkce zapnutá, Slunce se stane neviditelné pro kameru i v odrazech. Což může být řešením problému, když se na odrazu slunce v renderu udělá přepálený čtvereček.
Shadows – Když je tato funkce zapnutá, slunce vytváří stíny. Pro speciální případy lze stínění vypnout.
Affect Diffuse – Když je tato funkce zapnutá, světlo bude ovlivňovat difuzní barvu osvětleného povrchu. Což je fyzikálně správné.
Affect Specular – Když je tato funkce zapnutá, světlo bude ovlivňovat odlesk na osvíceném povrchu. Toto chování je fyzikálně v pořádku.
Caustic Subdivisions – Tuto hodnotu používá V-Ray pro výpočet kaustiky od tohoto světla. Nižší hodnoty vytváří na renderu šum, ale počítají se rychle. Vyšší hodnoty výsledek vyhlazují, ale prodlužují renderovací čas.
Emit Radius – Zde můžete definovat oblast kolem V-Ray slunce, ze které budou vystřelovány fotony.

Příklad: Směr V-Ray slunce

Na tomto příkladu můžete vidět, jak směr slunce ovlivňuje nejen jas scény, ale také celkovou barevnost svícení. Typickým příkladem nastavení V-Ray Sun je Turbidity: 3.0, Shadow subdivision: 8, Intensity Multiplier: 0.01, Size Multiplier: 1.0. Poznámka: Všechny obrázky níže byly renderovány s následujícím nastavením renderu - Color mapping: HSV exponential, Dark multiplier: 1.0, Bright multiplier: 1.0 pokud není zmíněno jinak.

Sun Z height: 500

Sun Z height: 1600

Sun Z height: 6000 (téměř přímo nad hlavou)

Příklad: Parametr Size Multiplier

Běžné nastavení v tomto příkladu je - Turbidity: 3.0, Shadow subdivision: 8, Intensity multiplier: 0.01

Size multiplier : 4.0

Size multiplier : 10.0

Size multiplier : 40.0

Zde můžete vidět, jak se slunce na obloze zvětšuje s vyšším číslem v parametru Size. Zároveň se také změkčují stíny, ale množství světla ve scéně zůstává stejné.

Příklad: Parametr Turbidity

Nastavení v tomto příkladu je - Intensity Multiplier: 0.01, Shadow Subdivision: 8, Size Multiplier: 1.0

Turbidity: 2.00

Turbidity: 4.00

Turbidity: 8.00

Zde můžete vidět, jak se měnila scéna společně s parametrem Turbidity. Povšimněte si, jak vyšší hodnoty přidávají do scény víc žluté a nižší hodnoty způsobují, že nebe vypadá čistší.

Příklad: Parametr Intensity Multiplier

V tomto příkladu je použito - Turbidity: 3.0, Shadow Subdivision: 8, Size Multiplier: 1.0

Height Z: 0, Intensity Multiplier: 0.01

Height Z: 0, Intensity Multiplier: 0.03

Height Z: 0, Intensity Multiplier: 0.05

Height Z: 500, Intensity Multiplier: 0.01

Height Z: 500, Intensity Multiplier: 0.03

Height Z: 500, Intensity Multiplier: 0.05

Příklad: Hodnota Ozone

V příkladu je použito - Turbidity: 2.0, Shadow Subdivision: 36, Intensity Multiplier: 0.01, Size Multiplier: 10.0

Ozone: 0.0

Ozone: 0.5

Ozone: 1.0

Zde můžete vidět, jak parametr Ozone ovlivňuje barvu světla od slunce.

Poznámky

V základním nastavení jsou V-Ray slunce a obloha velmi jasné. V reálu je průměrná síla slunce 1000 W/m^2. Pro hezký obrázek je ale většinou potřeba hodnoty vyšší.