CZ návody V-Ray 5 for SketchUp

© Nookta

Nástrojová lišta V-Ray

Lišta s nástroji V-Ray, neboli V-Ray toolbar, obsahuje tlačítka pro rychlý přístup k jeho nejčastěji používaným funkcím. Ve výchozím nastavení se jedná o čtyři plovoucí lišty, které lze v uživatelském rozhraní SketchUpu dokovat dle potřeby. Nástrojové lišty V-Ray lze snadno umístit buď horizontálně nebo vertikálně tak, že potáhneme horní konec každého nástrojového panelu.

Lišty lze umístit do SketchUpu kliknutím na položku ve SketchUp menu View > Toolbars... Pak jen zvolíte ty, které chcete používat.

Přehled ikon

Nástrojová lišta V-Ray nabízí následující funkce. Tlačítka detekují, zda je aktuálním rendererem V-Ray (případně V-Ray Interactive). Pokud ne, budete vyzváni, abyste nastavili renderer na V-Ray. Když kliknete na tlačítko V-Ray (nebo odpovídající V-Ray Interactive) v nástrojové liště, pozadí ikony změní barvu. Tlačítka pro renderování lze následně stisknout znovu pro zastavení procesu renderování.

Otevře Asset Editor neboli okno nastavení V-Ray
Otevře okno Chaos Cosmos
Spustí a vypne produkční rendering s aktuálním nastavením
Spustí interaktivní rendering
Vyexportuje a vyrenderuje scénu v Chaos Cloudu
Vyexportuje všechny scény a spustí dávkový rending v Chaos Cloudu
Spustí V-Ray Vision
Zaměří interaktivní rendering ve viewportu SketchUpu
Otevře okno V-Ray Frame Buffer (VFB)
Spustí dávkový rendering. Projde všechny scény a postupně je vyrenderuje.
Umožňuje hýbat s kamerou, aniž by se aktualizoval renderovaný pohled během interaktivního renderování.
Light Gen. Spustí V-Ray Light Gen.
Plošné světlo (Plane-Rectangle Light). Vytvoříte kliknutím do scény a tažením myší.
Kulové světlo (Sphere Light). Vytvoříte kliknutím do scény a tažením myší.
Bodové světlo (Spot Light). Vytvoříte kliknutím do scény a tažením myší.
IES světlo. Vytvoříte kliknutím do scény a tažením myší.
Všesměrové světlo (Omni Light). Vytvoříte kliknutím do scény a tažením myší.
Kupolové světlo (Dome Light). Vytvoříte kliknutím do scény a tažením myší.
Mesh světlo (Mesh Light). Vyberte si komponentu nebo skupinu, ze které chcete udělat světlo a poté klikněte na ikonu.
Objekt Nekonečná plocha (Infinite Plane). Klikněte do scény pro vytvoření objektu.
Exportuje vybranou skupinu nebo komponentu jako soubor .vrmesh. Případně vytvoří proxy objekt z označeného objektu.
Naimportuje do scény .vrmesh soubor jako proxy objekt.
Vytvoří Fur objekt na aktuálně zvoleném objektu.
Vytvoří Řez (Clipper Plane). Převede vybranou skupinu nebo komponentu na objekt V-Ray Mesh Clipper.
Přidá V-Ray Displacement vybrané skupině nebo komponentě.
Vytvoří V-Ray Decal, který projekuje jeden materiál na povrch druhého.
Přidá V-Ray Enmesh k vybrané skupině nebo komponentě.
Přidá modifikátor Scatter k vybrané skupině nebo komponentě.
Zobrazí ve viewportu objekty rozeseté pomocí modifikátoru Scatter.
Vypne zobrazení ploch V-Ray widgetů ve viewportu, takže budou viditelné pouze jako čáry.
Skryje V-Ray widgety pro světla, chlupy, proxy1), nekonečnou plochu,Clipper a Enmesh, aby bylo možné vytvořit čistý LayOut bez V-Ray widgetů.
Odstraní materiál z vybraného polygonu, skupiny nebo komponenty a všech jeho podřízených.
Upravuje umístění textury na vybraném objektu. Používá při tom kubickou projekci a velikost textury určí na základě velikosti objektu.
Upravuje umístění textury na vybraném objektu. Používá při tom kubickou projekci a velikost textury určí na základě velikosti ohraničující krychle daného objektu.
Upravuje umístění textury na vybraném objektu. Používá při tom sférickou projekci2) a velikost textury určí na základě velikosti objektu.
Upravuje umístění textury na vybraném objektu. Používá při tom kubickou projekci a velikost textury určí na základě velikosti ohraničující krychle daného objektu.
Aktivuje nástroj k prozkoumání hierarchie objektů ve scéně, jejich materiálů a přiřazených ID. Podržte Shift při přejíždění myší, abyste vybrali nadřízenou skupinu objektů, nebo komponentu. Podržte Shift a klikněte levým tlačítkem myši, abyste vybrali materiál přiřazený skupině objektů nebo komponentě. Tento nástroj lze také použít k interaktivnímu nastavení intenzity světel.
Spustí Chaos Vantage.
Poznámky

1) Proxy objekty jsou ve viewportu skryty jen v případě zobrazení typu Ohraničující krychle nebo Body.
2) Při použití sférické projekce pouze na určité polygony objektu nedojde ke korektnímu nastavení mapování. Obecně k tomu dochází v případě polygonů zarovnaných v ose X nebo Y.