CZ návody V-Ray 5 for SketchUp

© Nookta

Camera

V menu Camera upravujeme způsob, jakým se scéna projektuje do obrázku. Obecně řečeno kamery ve V-Ray vystřelují paprsky do scény a tím definují, co se nám zobrazí na obrazovce.

||V-Ray Asset Editor|| > Settings > Camera

||V-Ray Asset Editor|| > Settings > Advanced Camera Parameters

Parametry

Type – z tohoto seznamu si můžete vybrat typ kamery.

  • Standard – Standardní dírková kamera.
  • VR Spherical – Sférická kamera s nezávislým horizontálním a vertikálním zorným polem. Hodí se pro vytváření panoramatických sférických obrázků.
  • VR Cubemap – Trošku jiná Box kamera, která má strany krychle uspořádány v řadě. Na rozdíl od Box kamery, nevytváří prázdná místa ve výstupním obrázku a hodí se pro vytváření kubického VR.
Stereo – zapíná a vypíná stereoskopický rendering.
Exposure - Zapne možnost nastavení expozice fyzikální kamery.
Exposure Value (EV) – upravuje citlivost kamery na úroveň osvětlení scény. Když zapnete Auto Exposure, povolí se nastavení Compensation o řádek níže a znepřístupní se nastavení ISA, clony a rychlosti závěrky.
Compensation – Funkce se zapne až po nastavení expozice na Auto a umožňuje dodatečnou úpravu jasu obrázku. Hodnota 1.0 obrázek dvojnásobně zesvětlí a hodnota -1.0 ho dvojnásobně ztmaví.
White Balance – vyvážení bílé barvy obrázku. Je zde několik přednastavení, které lze použít. Nejčastější je ale Daylight pro exteriérové scény. Objekty ve scéně, které mají zde nastavenou barvu, se na finálním obrázku ukážou jako bílé. Světelné podmínky totiž mohou obrázek dobarvovat.
Auto Values - Tato funkce je dostupná pouze, když je zapnuté Auto Exposure/White Balance. Ukládá automaticky vypočítané hodnoty expozice a vyvážení bílé barvy z posledních počítaných renderů tak, aby je bylo možné použít v dalších počítaných renderech zapnutím tlačítka . Abychom získali hodnoty z posledního počítaného renderu, musíme stiknout tlačítko update . Nastavení je možno vidět v krátkém příkladu níže.

Příklad: parametr White Balance

Použití vyvážení bílé barvy dodatečně upravuje obrázek. Objekty ve scéně, které mají určitou barvu, se na finálním obrázku ukážou jako bílé. Světelné podmínky totiž mohou obrázek dobarvovat. F-number je 8.0, Shutter speed je 200.0, ISO je 200.0, Vignetting je zapnutý.

White balance je nastaveno na čistě bílou (255, 255, 255).

White balance je nastaveno na namodralou (145, 65, 255).

White balance je nastaveno na broskvovou (20, 55, 245).

Příklad: použití Auto Exposure a White Balance

Podmenu Depth of Field (hloubka ostrosti)

Defocus - Určuje, jak moc rozmazaný bude obrázek mimo zaostřenou zónu. Tato funkce je také známá jako Focus Range.
Focus Source - zde se určuje způsob zaostření.

  • Fixed Distance - nehledě na pohyb kamery bude její zaostření pořád ve stejné vzdálenosti od objektivu.
  • Camera Target - při pohybu kamery bude zaostření pořád na stejném objektu. Takže někdy blíž a někdy dál.
  • Fixed Point - při pohybu kamery bude zaostření pořád na stejném vybraném bodu ve scéně. Takže někdy blíž a někdy dál.
Pick Focal Point – Zde můžete určit kliknutím do scény vzdálenost, na kterou bude kamera ostřit, pokud ji nechcete nastavovat číselně přes Focus Distance.
Focus Distance – zde můžete určit ohniskovou vzdálenost kamery. Objekty před a za touto vzdáleností se budou postupně rozmazávat.

Podmenu Effects (dodatečné efekty)

Vignetting – vinětace obrázku. Hodnota 0.0 je žádná vinětace, 1.0 je normální vinětace.
Vertical Tilt – simuluje zkreslení při posunu čoček při dvoubodové perspektivě.

Příklad: Vignetting

Tento efekt simuluje vinětaci reálných fotoaparátů.

Vinětace je vypnutá - nastavená na 0.0.

Vinětace je zapnutá - nastavená na 1.0.

Podmenu Advanced Camera Parameters

V-Ray podporuje několik typů kamery: Standard, VR Spherical Panorama a VR Cubemap. Je možno také používat ortografické pohledy.

Film Sensitivity (ISO) – určuje citlivost filmu. Nižší hodnota vytváří tmavší obrázek a vyšší hodnota světlejší obrázek.
Aperture (F Number) – určuje šířku otvoru kamery a nepřímo i expozici. Když je zapnutá možnost Exposure, změnou f-number ovlivníte jas obrázku.
Shutter Speed (1/s) – rychlost závěrky v sekundách na -1 pro fotoaparát. Příklad: hodnota uzávěrky 1/30 s znamená hodnotu 30 v tomto parametru.

Podmenu Bokeh (bokeh efekt)

Blade count – Zde můžete simulovat nastavením počtu lamel polygonální tvar clony, např. pro bokeh efekty. Když je tato funkce vypnutá, clona má tolik lamel, že je dokonale kruhová.
Center Bias – Zde můžete určit rovnoměrnost hloubky ostrosti. Hodnota 0.0 znamená, že světlo prochází rovnoměrně celým otvorem clony. Pozitivní hodnoty znamenají, že obrázek bude světlejší směrem k rámečku a negativní hodnoty zase soustřeďují světlo do středu obrázku.
Rotation – Zde můžete určovat orientaci/rotaci tvaru, který určují lamely clony.
Anisotropy – anizotropie umožňuje natažení bokeh efektu. Pozitivní hodnoty natahují obrázek vertikálně a negativní horizontálně.

Příklad: Expozice - Film Sensitivity(ISO)

Čím je ISO (citlivost filmu) vyšší, tím je obrázek světlejší, a naopak. Exposure je zapnutá, Shutter Speed je 60.0, f-number je 8.0, Vignetting je zapnutý, White balance nastaven na bílou

ISO je 400

ISO je 800

ISO je 1600

Příklad: Expozice – nastavení F-Number

Pozn.: Všechny obrázky v následujících příkladech byly renderovány při použití VRaySunSky svícení s defaultními parametry. Snižováním hodnoty F-Number se clona fotoaparátu více otevírá a obrázek je tedy světlejší, protože se do něj dostává více světla, a naopak. Shutter speed je 60.0, ISO je 200, Vignetting je zapnutý, White balance je nastaven na bílou.

f-number je 8.0

f-number je 6.0

f-number je 4.0

Příklad: Expozice – rychlost závěrky

Tímto parametrem můžete nadefinovat expoziční čas virtuálního fotoaparátu. Čím delší tento čas je (malá hodnota Shutter speed), tím jasnější bude obrázek. Tento parametr ovlivňuje také efekt pohybového rozostření. Exposure je zapnuto, f-number je 8.0, ISO je 200, Vignetting je zapnuto, White balance je nastaveno na čistě bílou barvu.

rychlost závěrky je 125.0

rychlost závěrky je 60.0

rychlost závěrky je 30