CZ návody V-Ray 5 for SketchUp

© Nookta

V-Ray IES Light

V-Ray IES Light je nástroj pro vkládání fyzikálně korektních zdrojů V-Ray světel do scény. Toto světlo se označuje jako fotometrické nebo také IES. Toto světlo svítí jen tehdy, dodáte-li mu soubor s IES daty. IES data jsou speciální soubory, které lze najít na internetu, povětšinou na stránkách výrobců světelných zdrojů. Vznikají měřením konkrétního světelného zdroje ve fotometrické laboratoři. Takovýto soubor IES poté můžete nahrát do pluginu V-Ray IES Light a získáte světlohru přesně takovou, jakou má reálný světelný zdroj.

Nástrojová lišta V-Ray Lights > IES Light

Menu Extensions > V-Ray > V-Ray Lights

V-Ray Assets Editor

Parametry

Enabled – Zapíná a vypíná světlo. Světlo po vypnutí zůstane umístěno ve scéně, ale nesvítí na renderu.
Color – Zde můžete přepsat originální barvu světla určenou fotometrickými daty na jakoukoliv vámi vybranou.
Intensity (lm) – po zapnutí této volby můžete upravovat intenzitu světla manuálně. Pokud je vypnutá, světlo svítí intenzitou, nastavenou v souboru IES (naměřenou ve fotometrické laboratoři).
IES Light File – Sem vkládáme soubor s fotometrickými daty. Má příponu .ies.
Shape - Určuje tvar světla při počítání měkkého stínu. V základu používá světlo tvar předurčený v IES souboru, ale je možno jej přepsat. Viz příklad níže.

  • From IES File – Používá informaci o tvaru uloženou v IES souboru.
  • Point – Pro stíny se chová jako bodové světlo.
  • Circle – Pro stíny se chová jako plošné světlo ve tvaru kruhu, jehož průměr je možno nastavit níže.
  • Sphere – Pro stíny se chová jako světlo ve tvaru koule, jejíž průměr lze nastavit níže.
Diameter - Velikost průměru světla, pokud je zvolen tvar Circle nebo Sphere.

Options (možnosti nastavení)

Shadows – Když je tato funkce zapnutá, světlo vrhá stíny, což je fyzikálně správné. Lze ji ale vypnout a světlo bude osvětlovat, ale nebude vrhat stíny.
Affect Diffuse – Když je tato funkce zapnutá, světlo bude ovlivňovat difuzní barvu osvětleného povrchu. Což je fyzikálně správné.
Affect Specular – Když je tato funkce zapnutá, světlo bude ovlivňovat odlesk na osvíceném povrchu. Toto chování je fyzikálně v pořádku.
Caustic Subdivs – Tuto hodnotu používá V-Ray pro výpočet kaustiky od tohoto světla. Nižší hodnoty vytváří na renderu šum, ale počítají se rychle. Vyšší hodnoty výsledek vyhlazují, ale prodlužují renderovací čas.

Příklad: Intenzita IES světla

Intenzita nezměněná, převzatá z IES světla

Intensity = 300

Intensity = 600

Příklad: Tvar světla, neboli parametr Shape

Shape = Circle, Diameter = 1.0 :

Shape = Circle, Diameter = 10.0 :

Tvar převzatý z IES dat :

Shape = Point :

Shape = Sphere, Diameter = 1.0 :

Shape = Sphere, Diameter = 10.0 :